KezdőlapCikkekDróntroll

Teendőink a nyílt kategóriában - gyorslista

A legfontosabb feladatok és linkek gyűjteménye azoknak, akik a nyílt kategóriában szeretnék szabályosan használni a drónjukat. Cikkünk folyamatosan frissül.  

Utolsó frissítések:

2021.03.08-án, az ITM Közlekedési Hatóság honlapjára felkerült két hivatalos tájékoztatás.

2021. 03.05-én, a vizsgák szüneteltetéséről szóló információval (a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. e-mailen érkezett tájékoztatására alapozva).

2021. 02.24-én, az előzetes bejelentésre vonatkozó információkkal (az ITM Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztályának e-mailen érkezett tájékoztatására alapozva).

2021. 02.24-én, a legújabb vizsgainformációkkal A2 kategóriában (a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. e-mailen érkezett tájékoztatására alapozva).

2021.02.11-én, a legújabb vizsgainformációkkal A1/A3 kategóriában.

Hallatjuk a hangunkat!

Megszólaltunk vagy rólunk is szól - dróncikkek gyűjteménye. Köszönjük!

Eseti légtér kijelölése - újdonságok

A Magyar Közlöny 16. számában megjelent néhány fontos részletszabály. A 45. oldalon érdemes kezdeni az olvasást.

Az új részletszabályok 2021. február 10-én lépnek hatályba. Van szabály a rengetegben, amely későbbi kezdési dátummal kerül alkalmazásra, vagy amelyre meghatározott időpontig kiegészítő szabály vonatkozik, ezeket a konkrét szabály mellett feltüntettük.

Az egyes légiközlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 38/2021. (II. 2.) Korm. rendelet hat kormányrendeletet módosított, a módosított rendeletek közül a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet legfontosabb változásait vesszük át ebben a cikkben.

A részletszabályok tetemes mennyiségű kereszthivatkozást tartalmaznak, ezek rendszerezésére vállalkoztunk és kiemelten az új szabályokra fókuszáltunk. Minden bizonnyal hamarosan érkeznek a hivatalos tájékoztatások is.

A szabadidős és a gazdasági célú drónhasználat

Mi tekinthető szabadidős célú drónhasználatnak és miért fontos megkülönböztetnünk a gazdasági célú drónhasználattól? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe a mai bejegyzésben.

Tiltott adatszerzés a drónnal

Az ún. dróntörvény módosította a Büntető Törvénykönyvet is, 2021. január 1-jétől lép hatályba a „Tiltott adatszerzés”-re vonatkozó tényállás kiegészítése. (A dróntörvény kihirdetéséről itt írtunk, a drónfotózásra is vonatkozó jogszabályok listája itt érhető el).

Magánlaksértés a drónnal

A cikkben jogszabálymódosítás miatt frissítés található!

Két új szabály mélyére ásunk le ebben a cikkben. Az ún. dróntörvény módosította a szabálysértési törvényt, 2021. január 1-jétől lépnek hatályba ezek a módosítások. (A dróntörvény kihirdetéséről itt írtunk, a drónfotózásra is vonatkozó jogszabályok listája itt érhető el).

A jelenlegi módosítást megelőzően is szankciót helyezett kilátásba a szabálysértési törvény, amennyiben szabálytalanul használtuk a drónt. A már létező szabályok ismertetésétől ebben a cikkben eltekintünk, kizárólag az új szabályokra koncentrálunk. (Aki a téma iránt mélyebben érdeklődik, annak figyelmébe ajánljuk a szabálysértési törvény 228. §-át).

Üres telken gyakorolhatunk?

Hobbi és kezdő drónosként eddig sem a családi házak között játszadoztunk a drónnal, hanem vadásztunk az elhagyott, lakatlan területekre a városban, ahol élünk. Néha városon kívül. Külön jogszabály nélkül is tiszteletben tartottuk mások magánszféráját, nem mellesleg a biztonsági megfontolások is ezt indokolták.

Most azonban nem tudjuk, hová kell majd légteret igényelnünk. Annyi mást sem tudunk, miért pont ezen aggódunk? Mert még egyszer sem láttuk hivatalosan leírva, hogy mit tekinthetünk lakott területnek (igen a KRESZ szabályokat mi is ismerjük, ott tényleg használatos a fogalom, de a közúti közlekedésre vonatkoztatva).

Kihirdették az ún. dróntörvényt

2020. december 22-én kihirdették a dróntörvényt, ez az a törvény, amelyet 2020. december 16-án fogadott el az Országgyűlés.

Mit módosít az ún. dróntörvény és hol érjük el?

A pilóta nélküli légijárművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi CLXXIX. törvény HÁROM, már létező törvényt módosít:

  • a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (Lt.);
  • a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény (Szabs. tv.);
  • a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk.).

Kihirdetésre került: a Magyar Közlöny 285. számában. 

A játékdrón fogalma

A játékdrón fogalmának meghatározása enyhe csalódást okozott több drónhasználó, különösen a DJI Tello (felszálló súlya mindössze 80 gramm) és a DJI Mini (felszálló súlya mindössze 249 gramm) használói körében. Vannak, akik abban reménykedtek, hogy a példaként említett eszközökre nem vonatkozik majd az egységes európai és a kiegészítő magyar szabályozás.

Szabályjegyzék - drónjog

Összeállítottunk egy ránézésre riasztó listát, amely felsorolja, hogy mely jogszabályok releváns részleteit illik ismernie a drónfotósoknak. Mi is ezeket lapozgatjuk a leggyakrabban, ha próbáljuk kibogozni, hogyan is tudunk megfelelni minden elvárásnak.

NEM SZÜKSÉGES MINDEN JOGSZABÁLYT TELJESKÖRŰEN ISMERNI, persze az sosem árt, de nem memóriabajnokságra készülünk, hanem drónfotózásra.

A poszt célja a későbbi visszakereshetőség és a szabályrengetegben történő eligazodás elősegítése.

Készüljünk együtt az új korszakra!

Új sorozatot indítunk.

Dróntroll sorozatunk az ismert, esetenként megkésett szabályok összefoglalására, rendszerezésére vállalkozik.

Néhány nap múlva a drónfotósoknak is alkalmazniuk kell azt a szabályrendszert, amelyet még nem ismerünk teljes egészében a halasztott határidő ellenére sem.

Közismert, hogy az egységes európai szabályozás majdnem alkalmazandóvá vált már 2020. július 1-jén, csak közbeszólt a világjárvány. További fél év haladékot kaptak a tagállamok a kiegészítő szabályok megalkotására.

Az Országgyűlés 2020. december 16-án elfogadta azt a törvénytervezetet, amely több hazai törvényt módosít, a napokban kihirdetésre kerül. Egyes részletszabályok azonban alacsonyabb szintű jogszabályban kerülnek meghatározásra, ezek megjelenésére még várunk. A folyamat elhúzódásának egyik valós indoka lehet, hogy meg kellett várni a notifikációs eljárás végét (már tavasszal benyújtotta Magyarország a törvénytervezetet a notifikációs eljárásra). Az alacsonyabb szintű szabályok véglegesítésével meg a most elfogadott törvénymódosításokat kellett megvárni. 

Mondhatni, az utolsó pillanatban vagyunk. Alig marad idő az alkalmazkodásra az egyre népszerűbb drónhasználat során.